lördag 12 april 2008

eko eko eko


Min vän Pangbruden har haft synpunkter på att det ekar härinne, med tanke på att mina inlägg kommer så glest. Nu tänker jag glädja henne, och om det råkar vara någon mer som läser, med ett nytt inlägg.
Min läsning har varit något dämpad den senaste tiden och i stort sett enbart inbegripit tidningsläsande, godnattsagoläsande och en och annan text på baksidan av mjölkpaketet på morgonen. Häromdagen fick jag dock ett trevligt sms om att det fanns en bok att hämta på bibblan så jag tog vårens första cykeltur till biblioteket. Först gjorde jag mig skuldfri och betalade nio kronor i förseningsavgifter. Även vi bibliotekarier kan synda emellanåt... Jag hämtade min reserverade bok: Ur vulkanens mun av Helena von Zweigbergk och tog mig sedan tid att strosa runt bland hyllorna och plocka lite mer urkiljsningslöst vilket resulterade i följande lån:
Jag väljer livet av Sabine Dardenne - som jag först inte visste om jag skulle våga läsa. Den handlar om pedofilskandalen i Belgien i mitten av 1990-talet, men jag tycker nog att det var en värdig berättelse om ett ovärdigt brott. Snabbläst.
Efter att ha besökt biografihyllan tog jag en repa bland lyriken. När man inte känner för en stor och lång roman kan det vara skönt att läsa något i det kortare formatet. Då passar lyriken utmärkt! Här blandade jag både gammalt och nytt och valde tre diktsamlingar:
Homecomingqueen av Anna Jörgensdotter - har inte hunnit läsa den än, men den verkar bra.
Apo kryp hos av Lukas Moodysson - har stått och hållt i den tidigare, men av någon anledning har den inte fått följa med hem förrän nu. Verkar spännande och jag ser fram emot att läsa den.
Sedan fick det blir en klassiker som jag är nyfiken på: Utan längtan - inget liv av Maria Wine
Ur vulkanens mun är kort lånetid på, så den borde jag läsa först. Har börjat så smått i detta relationsdrama, men jag vet inte riktigt om det passar mig. Ska läsa några kapitel till innan jag avgör bokens öde.

Sammanfattningsvis kan jag konstatera att det är fantastiskt roligt att gå till biblioteket som en "vanlig" låntagare och välja lite efter dagsform och tillfällig smak. Att jag sedan inte kan låta bli att piffa till lite i hyllorna och ställa en och annan bok på rätt plats må vara hänt. Det finns värre yrkesskador...
Bilden lånad här.

1 kommentar:

  1. Äntligen! Själv läser jag just nu ett bokreafynd. Vildängel av lina Forss. Riktigt bra och välskriven. Klart rekomenderbar med en fläkt av nostalgitripp från vår barndom över sig. Fin helg!

    SvaraRadera

Tack för din kommentar!