onsdag 14 november 2007

Tomhet


Jahapp, så var de då färdiglästa, Stieg Larsson-deckarna. Att börja läsa något efter detta är svårt... Kjell Erikssons senaste Den hand som skälver har legat till sig länge nog på sängbordet så uppfylld av läslust tog jag mig an den. Jag tycker mycket om Erikssons böcker - och så också denna, men att läsa den här efter Stieg Larssons Milleniumtrilogi känns som att dricka alkoholfria paraplydrinkar i badkaret istället för att riktigt drinkar vid poolkanten i ett varmt land borta i solen någonstans. Helt okej, men ingen större upplevelse. Jag har nog drabbats av någon posttraumatisk läsupplevelse som det kommer ta ett tag att återhämta sig ifrån.

4 kommentarer:

  1. Jag förstår helt och hållet din tomhetskänsla; den drabbade även mig när Larsson-böckerna var utlästa. Varje gång jag läst ut en riktigt, riktigt bra bok undrar jag hur jag någonsin ska lyckas hitta en så bra bok igen. Det är nästan lite orättvist mot den bok man väljer att läsa därnäst för den måste ju vara något utöver det vanliga för att ens upplevas som bra. Lite som att komma som chef efter en riktigt, riktigt bra sådan :).
    Varje gång jag lånar ut en Larsson-bok känner jag avund för att den som står framför mig har denna stora läsupplevelse framför sig. Nu är det bara att vänta på att den vanliga bokhandlingsglömskan ska slå till så att jag kan läsa böckerna igen om några år och bli nästan lika lyrisk en gång till.

    SvaraRadera
  2. Vi kanske skulle starta en klubb för personer som lider av stor tomhet efter att ha läst Stieg Larsson :-)

    SvaraRadera
  3. Måste säga att du är lite besatt av SL:s böcker! Var de såå bra egentligen. Helt ok tycker jag, spännande, underhållande... men inget som sätter så djupa spår.

    Tycker du ska läsa en riktigt tråkig bok så blir ju nästa efter den en roligare läsupplevelse. Varför inte börja med Pamuks Den svarta boken. Har du läst den? Gäsp, säger jag bara...

    SvaraRadera

Tack för din kommentar!