torsdag 30 augusti 2007

lästräning




Med tanke på min nuvarande lästorka har jag inlett projekt lästräning. Tanken är att det ska läsas lite i taget. Jag fick bra tips i kommentarerna till förra inlägget och jag inspirerades lite av det. Att dela upp och sätta som mål att läsa 25 sidor i taget var inte så dumt. Nu har jag valt att läsa en bok som stått i bokhyllan ganska länge. Den handlar om Berlin (en spännande stad som jag gärna vill åka till igen! Jag var där på en tågluff -92 precis efter återföreningen mellan öst och väst.) och består av många korta kapitel, personligt betrakade små berättelser och anekdoter om platser i stan. Upplägget är ganska klurigt, som en reseguide men ändå inte. I varje kapitel/betraktelse hänvisas till en tunnelbanestation - så att man precis vet vilket håll man ska åka ifall man vill besöka stället som kapitlet handlar om. Boken är skriven av Nils Erik Forsgård och heter: 10115, Berlin: Nedslag i en europeisk huvudstad.


Motstod förresten frestelsen att låna hem Linn Ullmanns senaste bok, Ett välsignat barn, som jag hittade på hyllan ikväll när jag jobbade. Har även varit duktig och lämnat tillbaka alla oläsa böcker som ligger hemma och stressar mig. Här ska koncentreras på en sak, förlåt bok, i taget!

2 kommentarer:

  1. Hej!

    jag kan tipsa om en bra o lite annorlunda bok av Staffan Malmberg: Aj människa. Det är en rolig liten historia om en kille med social fobi. Jag hoppades att den skulle komma med nästa sändning från Kulturrådet eftersom det är en debut, men så tycks inte vara fallet. senast jag kollade fanns den ej med på listan över böckerna i nästa sändning. Biblioteken i örebro har den dock.

    Lotta B

    SvaraRadera
  2. Hej Bubmblebee!
    Tack för lästips! Låter som en intressant bok, ett inköpsförslag kanske?

    SvaraRadera

Tack för din kommentar!