måndag 20 augusti 2007

Hur bryta en lästorka?


Just nu befinner jag mig i en lästorka som känns som om den varat senare hälften av sommaren (eller det som man väl kan kalla sommar - men som inte riktigt ha levt upp till det...)
Vad jag än tar tag i kommer jag aldrig riktigt in i. Jobbigt. Har massa bra böcker hemma på sängbordet som bara väntar på att bli läsat, men det bara går inte. Det enda som går just nu är ljudboken fram och tillbaka till jobbet. Jag lyssnar på Snabba cash av Jens Lapidus. Uppläsare är Morgan Alling och han gör ett suveränt bra jobb. Får väl nöja mig med det tills läslusten faller på igen. Någon som har några bra tips på hur jag hittar tillbaka till läsandet? Råd mottages tacksamt!
(På bilden: Jens Lapidus, hämtad från en DN-artikel)

8 kommentarer:

  1. Ta det lugnt med läsandet ett tag. Titta på TV eller köp kvällstidningar tills hjärnan skriker efter någonting med substans.

    Eller lägg vantarna på "Shantaram" av Gregory David Roberts. Den går inte att beskriva på ett rättvisande sätt, men lita på mig!

    SvaraRadera
  2. Hej och tack för tips! Det är väl lite så det blir nu, mer tv och tidningar... men samtidigt ligger bokhögen där och skriker efter uppmärksamhet. Jag förstår inte varför jag inte bara slänger mig över Kajsa Ingemarssons senaste eller Paul Austers böcker... Nej, läsningen just nu inskränker sig till pliktskyldiga försök att ta sig igenom Kehlmanns Die Vermessung der Welt (har ca 50 sidor kvar), Ljudboken i bilen (känns iofs inte så pliktskyldigt eftersom den är den enda jag längtar till att läsa) och godnattsagor. Men, det kommer väl tillbaka.
    Shantaram har jag aldrig hört talas om - låter som fantasy!?

    SvaraRadera
  3. Nix, "Shantaram" är inte fantasy.

    Som sagt tycker jag inte att jag kan beskriva den så att det helt framgår hur fantastisk den är.
    Googla på titeln så hittar du en hel del.

    Enjoy! :-)

    SvaraRadera
  4. Min bloggvän Maria har gjort ett bra inlägg (och har även fått bra kommentarer) om just detta: http://mariasbokblogg.blogspot.com/2007/08/knep-fr-att-fortstta-lsa.html

    SvaraRadera
  5. 1000 tack för tips! Det var verkligen handfasta råd. Det där med att dela in boken i sidantal lät bra och praktiskt genomförbart.
    I ett första steg har jag i alla fall idag lämnat tillbaka en del av böckerna som legat hemma (olästa) eftersom de har en förmåga att enbart stressa mig. Bättre att fokusera på en eller några få läsupplevelser. Återigen: Tack för tips!

    SvaraRadera
  6. Jag skall ge dig ett annorlunda lästips (tror jag i alla fall): Hädanefter blir vägen väglös av Peter Halldorf. Den är inte skönlitterär, men inte heller fakta eller dokumentär.

    SvaraRadera
  7. Tack. Ska kolla upp. Är inget Peter Halldorf-fan, men det är ett antal år sedan jag hörde honom i något sammanhang - så kanske värt att kolla upp. Man är ju inte sämre än att man kan ändra sig :)

    SvaraRadera
  8. Den här Halldorf-boken är stillsam och eftertänksam på ett behagligt sätt. Jag kan inte säga annat.

    SvaraRadera

Tack för din kommentar!