torsdag 5 april 2007

Intressant tyska


Jag kämpar vidare med Orwell och varvar med lite annat emellanåt. Nu senast läste jag en intressant tysk roman: Honeckers kanderade äpple av författaren Claudia Rusch. I min bekantskapskrets är jag ganska ensam om att tycka att tyska är ett vackert språk, men jag står fast envist fast vid det. Sedan min aupairtid i en liten by (Hörnerkirchen) utanför Hamburg gillar jag att läsa om Tyskland, både i roman- och faktaform. Denna bok var extra intressant eftersom det handlande om återföreningen mellan Öst- och Västtyskland ur en ung kvinnas perskpektiv. Hon skriver ingående om sin uppväxt i en familj med en samhällskritisk mamma som umgicks med dissidenter och hade Stasi i hälarna mest hela tiden.

Det här är en bok som behövs för att öka förståelsen mellan "ossies" och "wessies" för vägen mot ett helt enat Tyskland är fortfarande lång...

2 kommentarer:

  1. Den är dessutom hemskt roligt skriven - en liten pärla! :.)

    SvaraRadera
  2. Ja, den är rolig också. En himla bra bok helt enkelt :-) //L

    SvaraRadera

Tack för din kommentar!