torsdag 9 oktober 2008

Äntligen!


.. eller kanske inte.

Eftersom det är den stora dagen D idag när Horace himself tillkännager årets nobelpristagare i litteratur så bör man väl som bokbloggare inte vara sämre än att man åtminstone uppmärksammar händelsen. Tyvärr måste jag erkänna att jag aldrig hört talas om fransmannen Jean-Marie Gustave Le Clézio som fick priset. Jag skyller på mina ytterst bristfälliga kunskaper i franska som enbart innefattar ord som moi och att kunna räkna till tre (fast inte stava räkneorden) och självklart känner jag till några franska fotbollsspelare som Zidane, Thuram, målvakten Barthez, ja till och med Platini... Franska författare är det dock sämre med. Så något klokt inlägg om denne författare och hans betydelse för världslitteraturen kan jag tyvärr inte prestera. Det direktsända tillkännagivandet kl 13 passerade i stort sett med en axelryckning innan jag grävde vidare i högen av persiska-lettiska-ryska-somaliska-kurdiska-spanska-arabiska böcker som skulle snabbkatalogiseras.
bilden härifrån

2 kommentarer:

  1. Okunskapen inom litteraturen gör att du kanske skall hålla dig till musik i alla fall? ;)

    SvaraRadera
  2. Nja... Tror Uffe har en på G, så jag överlämnar det till expertisen. Veckans musicmoment so far var annars när sonen och jag diggade Nina Hagen i bilen häromkvällen.

    SvaraRadera

Tack för din kommentar!